Δευτέρα, 23 Νοεμβρίου 2009

Άρθρα της Καθημερινής και του Παρατηρητή Θράκης για το ΙΔΕΚΕ

«Στον αέρα» η Διά Βίου Μάθηση λόγω έλλειψης... ρευστότητας
Της Μαριας Δεληθαναση
Τα σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας είναι ο μοναδικός θεσμός του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ι.Δ.ΕΚ.Ε.) που λειτουργεί σήμερα. Δεν λειτουργούν τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, ούτε οι σχολές γονέων, ούτε τα τμήματα εκμάθησης ελληνικών για μετανάστες. Αιτία αποτελεί η έλλειψη «ρευστότητας»... Κάποια ευρωπαϊκά προγράμματα «κόλλησαν» στις υπογραφές, ενώ σε άλλα «πάγωσαν» μετεκλογικά οι προεκλογικές προσλήψεις.
Το περασμένο καλοκαίρι, ο τότε υπ. Παιδείας αποφάσισε να αλλάξει όλους τους εκπαιδευτές και υπεύθυνους εκπαίδευσης σχολών γονέων, Κέντρων Εκπαίδευσης Ενηλίκων και προγραμμάτων πληροφορικής, προκηρύσσοντας εκ νέου όλες τις θέσεις. Ομως, όσοι δούλευαν ήταν ήδη απλήρωτοι πέντε μήνες. Ετσι, πάρα πολλοί έχασαν -ύστερα από χρόνια- τις θέσεις τους. Λυπηρά εντυπωσιακό είναι ότι γι’ αυτές τις λίγες εκατοντάδες θέσεις κατέθεσαν αιτήσεις 30.000 άνθρωποι...
Οσοι εργάζονταν ειδικά στο πρόγραμμα «Οδυσσέας» για την εκμάθηση ελληνικών από ξένους (και προκρίθηκαν στην προεκλογική επιλογή προσωπικού) έχουν ήδη εννέα μήνες απλήρωτοι. Ο διευθύνων σύμβουλος και ο πρόεδρος του Ι.Δ.ΕΚ.Ε. μεταφέρουν στο... διηνεκές την υπογραφή του προγράμματος, οπότε είναι αδύνατον να υπάρξει εισροή χρήματος.
Ομως ο «Οδυσσέας» είναι από τα πλέον επιτυχημένα προγράμματα της Διά Βίου Εκπαίδευσης. «Σας θυμίζω ότι στις εξετάσεις για πιστοποιητικό ελληνομάθειας, το ποσοστό επιτυχίας ξεπέρασε το 90%», σημειώνει ο πρόεδρος του συλλόγου συμβασιούχων Ι.Δ.ΕΚ.Ε. κ. Κώστας Στοφορός. «Εχουμε ένα αντικείμενο που αγαπάμε και δεν μπορούμε να το δουλέψουμε. Κάποιοι από όσους δούλευαν χρόνια, μετά τις αλλαγές δεν μπορούν να ξαναδιδάξουν. Η κατάσταση είναι λυπηρή».
Το πρόβλημα, όμως, δεν περιορίζεται στους 3.000 - 4.000 συμβασιούχους που έχουν απομείνει απλήρωτοι για μήνες. Η παρακολούθηση του «Οδυσσέα» και στη συνέχεια οι εξετάσεις για πιστοποιητικό ελληνομάθειας είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για να αποκτήσει ένας μετανάστης την ιδιότητα του «επί μακρόν διαμένοντος». Ηδη υπήρχε σοβαρή δυσλειτουργία εξαιτίας του πολύ μικρού αριθμού θέσεων που ήταν διαθέσιμες για παρακολούθηση μαθημάτων. Η διακοπή στη συνέχεια των μαθημάτων ουσιαστικά κατάργησε έναν από τους βασικούς θεσμούς της ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής.
«Η υπουργός Παιδείας δεν έχει καμία ευθύνη για την κατάσταση», διευκρινίζει ο κ. Στοφορός. «Ομως δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί αρνείται να μας δεχθεί»...
(Η Καθημερινή, 20/11/09)

"ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ της ΘΡΑΚΗΣ" (12/11/09)
Η ασάφεια της χρηματοδότησης οδηγεί τα προγράμματα της δια βίου μάθησης σε κατάρρευση

Σε εξαιρετικά δύσκολη θέση βρίσκονται οι εργαζόμενοι στο Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων και στα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων της χώρας, αφού οι πληρωμές τους έχουν «παγώσει» εδώ και 9 μήνες, οι προοπτικές χρηματοδότησης παραμένουν ασαφείς και η επανέναρξη της διαδικασίας καταβολής των μηνιαίων μας μισθών παραμένει αβέβαιη. Σε όλες αυτές τις σοβαρές εργασιακές και οικονομικές εκκρεμότητες των προηγούμενων ετών το τελευταίο διάστημα έχει προστεθεί και η έντονη φημολογία για την τύχη των συμβασιούχων έργου, για την μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας και για γενικότερες ρυθμίσεις, οι οποίες δεν διασφαλίζουν το εργασιακό μέλλον χιλιάδων νέων που εδώ και χρόνια στηρίζουν με την εργασία τους τις υπηρεσίες του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα. Με αφορμή όλα αυτά οι εργαζόμενοι στο ΙΔΕΚΕ και στα ΚΕΕ συμμετέχουν αύριο στην πανελλαδική κινητοποίηση που έχει κηρυχθεί από το Συντονιστικό Όργανο των Σωματείων Συμβασιούχων Έργου και Ορισμένου Χρόνου για σήμερα Τετάρτη 11/11 και στη συγκέντρωση - πορεία που έχει προγραμματιστεί την ίδια μέρα και ώρα 10 πμ μπροστά στα γραφεία της ΓΣΕΕ.

Κωνσταντίνος Στοφόρος,πρόεδρος Δ.Σ. Συμβασιούχων Εργαζομένων στο ΙΔΕΚΕ:
«Καλύπτουμε πάγιες και διαρκείς ανάγκες»
Αναφερόμενος στα αιτήματα με τα οποία κατέρχονται στην απεργιακή κινητοποίηση ο κ. Κωνσταντίνος Στοφόρος πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου Εργαζομένων στο Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης και Κατάρτισης τονίζει ότι «είναι κοινά με αυτά των συμβασιούχων και αφορούν στη μη αλλαγή και μη επιδείνωση των εργασιακών μας σχέσεων, καθώς όλα δείχνουν μετατροπές στις συμβάσεις, τις οποίες εμείς δεν πρόκειται να δεχθούμε, αφ’ ης στιγμής δημιουργούν προβλήματα, επιδεινώνουν δηλαδή το καθεστώς με το οποίο λειτουργούμε σήμερα. Επίσης απεργούμε για την μη ανανέωση των συμβάσεων που λήγουν ή που έχουν λήξει. Όσον αφορά τους συμβασιούχους του ΙΔΕΚΕ και των ΚΕΕ, ένα σημαντικότατο πρόβλημα ίσως και πρώτο στις διεκδικήσεις μας είναι να πληρωθούμε τα δεδουλευμένα μας. Είμαστε εννέα μήνες απλήρωτοι με αποτέλεσμα να είμαστε σε πλήρες αδιέξοδο. Δεν ξέρω μήπως κάποιος θέλει να μας οδηγήσει σε παραίτηση με αυτόν τον τρόπο, αλλά θεωρώ ότι είναι απαράδεκτο σε μια ευρωπαϊκή χώρα το 2009».
Τα μέλη των σωματείων Συμβασιούχων Εργαζομένων στο Ι.Δ.ΕΚ.Ε. και στα Κ.Ε.Ε. διεκδικούν μία συνολική και δίκαιη νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος των συμβασιούχων με την μετατροπή των συμβάσεών τους σε αορίστου χρόνου, αφού καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
«Το ΙΔΕΚΕ είναι επιφορτισμένο να έχει την εκπαίδευση όλων των ενηλίκων στην Ελλάδα, δηλαδή τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, το πρόγραμμα για τους μετανάστες «Οδυσσέας», οι Σχολές Γονέων, η Εκπαίδευση από απόσταση, η εκπαίδευση σε υπολογιστές, τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Όλα αυτά διεκπεραιώνονται με τρεις μονίμους υπαλλήλους και όλοι οι υπόλοιποι είναι συμβασιούχοι. Είναι οφθαλμοφανές ότι το Ινστιτούτο δεν μπορεί να λειτουργήσει μόνο με το μόνιμο προσωπικό, όπως και είναι προφανές ότι για να γίνονται όλα αυτά τα προγράμματα, τα οποία έχουν μεγάλη απόδοση, για παράδειγμα για να πάρει ένας μετανάστης το καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος πρέπει να συμμετέχει στα δικά μας προγράμματα, στηρίζονται σε εμάς. Όλο αυτό το έργο δεν μπορεί να γίνει από τρία άτομα. Καλύπτουμε πάγιες και διαρκείς ανάγκες και φυσικά υπάρχουν και ωρομίσθιοι καθηγητές που ενισχύουν αυτή την προσπάθεια αλλά κανείς δεν μπορεί να ισχυρισθεί ότι μπορεί να λειτουργήσει ένα οποιοδήποτε Ινστιτούτο και όχι μόνον αυτό με τρεις υπαλλήλους».
Σύμφωνα με τον κ. Στοφόρο την παρούσα χρονική περίοδο το σύστημα της Δια Βίου Μάθησης απειλείται με κατάρρευση, αφού συνεχείς αναβολές και καθυστερήσεις στη λήψη αποφάσεων και στην προώθηση διοικητικών ενεργειών από την προηγούμενη διοίκηση της Γ.Γ.Δ.Β.Μ. και του Ι.Δ.ΕΚ.Ε. έχουν ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην έναρξη χρηματοδότησης των δράσεων με συνεπακόλουθη την αναβολή έναρξης της εκπαιδευτικής περιόδου. «Πουθενά δεν λειτουργούν τμήματα των Κέντρων Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Εκτός από τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας κανένα τμήμα δεν λειτουργεί. Αυτό σημαίνει ότι το σύστημα οδηγείται σε κατάρρευση αν σκεφτούμε μάλιστα ότι χρηματοδοτούνται κατά 70% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αν συνεχισθεί αυτή η κατάσταση όχι μόνο δεν θα συνεχίσει τη χρηματοδότησή τους αλλά πολύ πιθανό να ζητήσει και εκατομμύρια πίσω ως επιβάρυνση του ελληνικού φορολογούμενου».
Εν αναμονή του νέου γενικού γραμματέα οι εργαζόμενοι οι οποίοι παραμένουν απλήρωτοι για εννέα μήνες. «Τα προβλήματα τα οικονομικά προέκυψαν τους τελευταίους μήνες. Υπήρξε ένα πρόβλημα κατά τη διάρκεια της πρώτης ένταξης σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα αλλά τότε η καθυστέρηση ήταν τριών μηνών. Αυτό που ζούμε είναι πρωτοφανές», σημειώνει ο κ. Στοφόρος.

Δέσποινα Ναβροζίδου,προϊστάμενη του Κέντρου Εκπαίδευσης Ενηλίκων στην
Ροδόπη: «Μέχρι σήμερα δεν γνωρίζουμε αν θα γίνουν προγράμματα»

Η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων του Γ’ ΚΠΣ από τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης για τις δράσεις στον τομέα της Δια Βίου Μάθησης κατά την προηγούμενη περίοδο είχε ως αποτέλεσμα την υλοποίηση ενός μεγάλου αριθμού προγραμμάτων και εκπαιδευτικών παρεμβάσεων όχι μόνο σε πανελλαδικό επίπεδο αλλά και σε τοπικό, οι οποίες έτυχαν ιδιαίτερης αναγνώρισης από τους ενηλίκους πολίτες.
Σύμφωνα με την προϊσταμένη του Κέντρου Εκπαίδευσης Ενηλίκων στην Ροδόπη κ. Δέσποινα Ναβροζίδου κατά το προπερσινό έτος, 20007-2008 «είχαν υλοποιηθεί 91 προγράμματα σαν ΚΕΕ, γιατί υπάρχουν και άλλα προγράμματα, όπως αυτά των Σχολών Γονέων, τα οποία αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα με εμάς απλά δεν είναι οργανωμένα διοικητικά. Εμείς είμαστε δομή εκείνα είναι αυτόνομα προγράμματα. Τα προγράμματα αυτά, είτε αφορούσαν εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στη μουσουλμανική μειονότητα, είτε προγράμματα εκμάθησης ξένων γλωσσών, υπολογιστών, οικονομίας διαχείρισης ελεύθερου χρόνου στο γενικό πληθυσμό, είτε προγράμματα τοπικής ιστορίας γλώσσας σε παλιννοστούντες, είτε προγράμματα σε κρατούμενους φυλακών, τα παρακολούθησαν περίπου 1800 άτομα. Πέρσι το ακαδημαϊκό έτος 2008-2009 είχαμε περικοπές, δηλαδή μας μείωσαν τον αριθμό των τμημάτων που θα μπορούσαμε να υλοποιήσουμε ως νομός. Από τα 91 τμήματα μας έδωσαν το όριο των σαράντα τμημάτων με αριθμό επιμορφούμενων περίπου 1000 άτομα. Αυτά τα άτομα έπαιρναν πιστοποιητικό επιμόρφωσης. Για παράδειγμα πέρσι βγήκε σχετική εγκύκλιος σύμφωνα με την οποία όσοι παρακολούθησαν τα προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων στα Κέντρα μπορούν έχοντας ολοκληρώσει ένα κύκλο μαθημάτων να συμμετάσχουν στις εξετάσεις για το Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας. Σε κάθε περίπτωση κάποιοι που ήθελαν να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς εξυπηρετήθηκαν, είτε ήθελαν να παρακολουθήσουν για προσωπικούς τους λόγους διάφορα θέματα επίσης ικανοποιήθηκαν».
Δυστυχώς όμως φέτος κανείς δεν γνωρίζει ποιο είναι το μέλλον το προγραμμάττων. «Το δυσάρεστο είναι ότι μέχρι στιγμής φέτος, ενώ υπό άλλες συνθήκες ξεκινούσαμε τις εγγραφές στις αρχές Σεπτεμβρίού και τα τμήματα αρχές Οκτώβρη, μέχρι δεν έχουμε καμία ενημέρωση αν θα ξεκινήσουν τα προγράμματα και τι είδους προγράμματα θα τρέξουν. Μέχρι σήμερα 250 άτομα έχουν δηλώσει πρόθεση να συμμετάσχουν σε προγράμματα χωρίς να υπάρχει ακόμη διαφήμιση. Δυστυχώς εμείς εμφανιζόμαστε αφερέγγυοι, γιατί ενώ λέγαμε ότι μπορείτε να συμμετέχετε σε προγράμματα, έρχονται οι ενδιαφερόμενοι και τους λέμε ότι υπάρχει καθυστέρηση».
Η καθυστέρηση, κατά την κ. Ναβροζίδου, οφείλεται αφενός στο γεγονός ότι «δεν υπάρχουν χρήματα, δεν υπάρχουν καθηγητές γιατί πάγωσαν όλες οι διαδικασίες. Από τον Αύγουστο έγιναν οι προκηρύξεις καθηγητών ανά ειδικότητα, βγήκαν τα προσωρινά αποτελέσματα αλλά πάγωσαν τα πάντα. Έτσι δεν έχουμε ακόμη ούτε καθηγητές που θα αναλάβουν τα προγράμματα όταν ξεκινήσουν. Είναι μια κατάσταση δυσάρεστη για όλους».
Ακόμη και σήμερα πλην των εργαζομένων στο ΙΔΕΚΕ και στα ΚΚΕ υπάρχουν πολλοί εκπαιδευτές απλήρωτοι. «Ακόμη δεν έχουμε πάρει τα περσινά χρήματα. Αν ένας καθηγητής για παράδειγμα είχε δύο ή τρία τμήματα έχει να παίρνει ένα αρκετά σεβαστό χρημάτων. Όλα αυτά είναι στον αέρα. Από τη στιγμή που δεν υπάρχει χρηματοδότηση καθυστερούν όλες οι εργασίες και άρα και η έναρξη νέων προγραμμάτων. Και η χρηματοδότηση να βρεθεί, θα πρέπει να ξεκινήσει η διαδικασία των προσλήψεων καθηγητών, που έχει παγώσει, και οι οποίοι θα αναλάβουν τα προγράμματα και θα ακολουθήσει η δημοσιοποίησή τους. Είμαστε δηλαδή δύο με τρεις μήνες πίσω στη λειτουργία του προγράμματος σε σχέση με τις υπόλοιπες χρονιές».
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι οι υποστηρίζοντες τη λειτουργία του ΙΔΕΚΕ και των Κ.Ε.Ε. εργάζονται έως και 5 χρόνια με συμβάσεις έργου, οι οποίες υποκρύπτουν εξαρτημένη εργασία και καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες σε έναν ιδιαίτερα προβεβλημένο το-μέα της εκπαίδευσης, τη Δια Βίου Μάθηση. Οι εργαζόμενοι στο ΙΔΕΚΕ και στα ΚΕΕ έχουν απευθυνθεί σε εργατολόγους όσον αφορά στο καθεστώς των συμβάσεών τους. «Οι συμβάσεις μας είναι έργου, ουσιαστικά όμως είναι συμβάσεις εργασίας, γιατί προβλέπουν κανονικό οκτάωρο απασχόλησης αποκλειστικής με συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Ακόμη και στις βεβαιώσεις που παίρνουμε από τον ασφαλιστικό φορέα, γιατί οι περισσότεροι από εμάς έχουμε ασφάλιση ΙΚΑ, αναφέρεται ότι υπάρχει σχέση εξηρτημένης εργασίας. Και εκεί είναι το θέμα. Για παράδειγμα, είμαι στα ΚΕΕ από το Σεπτέμβριο του 2006, έχω συνεχόμενη εργασία με χωρίς μια μέρα διακοπή, εφόσον οι συμβάσεις είναι ανανεούμενες. Σε περίπτωση που αυτές οι συμβάσεις αναγνωρίζονταν ως εργασίας, που ουσιαστικά αυτό είναι, θα είχαμε πρόβλημα και για αυτό τις ονόμασαν έργου», τονίζει η κ. Ναβροζίδου.

Α.Π.

Αιτήματα

Τα μέλη των σωματείων Συμβασιούχων Εργαζομένων στο Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Ι.Δ.ΕΚ.Ε.) και στα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Κ.Ε.Ε.) διεκδικούμε:
•Εγγυήσεις για την απρόσκοπτη συνέχιση των συμβάσεών μας με το ΙΔΕΚΕ χωρίς να θίγεται κανένα από τα δικαιώματά μας μέχρι να επιτευχθεί οριστική λύση στα εργασιακά μας ζητήματα
•Αναγνώριση της εργασιακής μας εμπειρίας, αναγνώριση της εξαρτημένης σχέσης εργασίας που υποκρύπτουν οι συμβάσεις μας, αναγνώριση της κάλυψης παγίων και διαρκών αναγκών
•Θεσμική - νομική κατοχύρωση των Δομών Δια Βίου Μάθησης και άμεση υπαγωγή τους στις υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
•Άμεση προώθηση των ενεργειών για την επανέναρξη χρηματοδότησης των δράσεων στον τομέα της Δια Βίου Μάθησης και έναρξη υλοποίησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων
•Άμεση καταβολή των δεδουλευμένων μας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου