Δευτέρα, 2 Αυγούστου 2010

Διάλογος για το ζήτημα των μοριοδοτήσεων

Πολλοί συνάδελφοι έχουν εκφράσει διάφορες απόψεις για το ζήτημα των μοριοδοτήσεων που ανακοινώθηκαν. Ακολουθεί ένα πρώτο κείμενο που (εννοείται) εκφράζει τις απόψεις του υπογράφοντος:

Περί μοριοδοτήσεων και άλλων… δαιμονίων

Την προηγούμενη εβδομάδα, στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Διά Βίου Μάθησης (http://www.gsae.edu.gr) αναρτήθηκαν ανακοινώσεις που αφορούν στα κριτήρια επιλογής περιφερειακών στελεχών εκπαίδευσης ενηλίκων καθώς και στα αντίστοιχα κριτήρια επιλογής υπευθύνων για τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Εκεί υπάρχει η νέα μοριοδότηση βάσει της οποίας θα γίνουν οι επόμενες προσλήψεις.

Παρακάμπτω το γεγονός ότι για μια ακόμη φορά, όπως ακριβώς έπραξε και η προηγούμενη ηγεσία της Γενικής Γραμματείας και του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΙΔΕΚΕ) οι προκηρύξεις για πλήρωση των θέσεων υπευθύνων και εκπαιδευτών θα αναρτηθούν προσεχώς μέσα στο μήνα Αύγουστο… Αυτό όχι μόνο θα φέρει νέες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων, αλλά εύλογα δημιουργεί και πολλές σκέψεις για την επιλογή ενός μήνα που οι περισσότεροι και μάλιστα οι εκπαιδευτικοί, απουσιάζουν σε διακοπές. Πώς θα ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι για να υποβάλλουν αιτήσεις;

Η δεύτερη ένσταση μου, πριν περάσω στην ουσία της μοριοδότησης, αφορά στην απουσία διαλόγου. Παρά τις εξαγγελίες περί «δημόσιας διαβούλευσης», η ηγεσία της Διά Βίου Μάθησης αποφάσισε για τη συγκεκριμένη μοριοδότηση χωρίς να ερωτηθούν –έστω και τυπικά- τα μέλη των ομάδων έργου που υλοποιούν τα προγράμματα του ΙΔΕΚΕ. Οι άνθρωποι που έρχονται καθημερινά σε επαφή με τα περιφερειακά στελέχη, που γνωρίζουν όσο κανείς τα προβλήματα και τις ανάγκες κάθε έργου, που γνωρίζουν ποια είναι τα κρίσιμα προσόντα ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, θεωρήθηκε περιττό να εκφέρουν τη γνώμη τους! Κι αυτό παρά το γεγονός ότι οι τόσο ο Σύλλογος των Συμβασιούχων όσο και ο Σύλλογος των εργαζομένων στα ΚΕΕ είχαν ζητήσει να τοποθετηθούν επί του θέματος με συγκεκριμένες προτάσεις.

Ως Σύλλογος Συμβασιούχων του σε επιστολή μας προς τον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΙΔΕΚΕ , ζητούσαμε –μεταξύ άλλων- και «διάλογο για την αλλαγή της μοριοδότησης με νέα απόφαση του Γενικού Γραμματέα»
Το αίτημα αυτό είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε δια ζώσης τόσο στη συνάντηση μας με την ηγεσία του ΙΔΕΚΕ, όσο και με τον Γενικό Γραμματέα Διά Βίου Μάθησης

Ακόμη, σε προηγούμενη επιστολή μας προς την υπουργό Παιδείας αναφέραμε σχετικά με τα όσα είχαν συμβεί στο πρόσφατο παρελθόν αναφορικά με το ζήτημα: «Η μοριοδότηση της προϋπηρεσίας στη Δια Βίου Εκπαίδευση, τόσο για τα Στελέχη που εργάζονται στο Ι.Δ.ΕΚ.Ε. -κεντρικά και περιφερειακά- όσο και για τους/τις Εκπαιδευτές/τριες Ενηλίκων, μειώθηκε αναίτια από την προηγούμενη διοίκηση (αποφάσεις υπ’ αριθ. 2424/11-6-2009 και 2425/11-6-2009 του Γεν. Γραμματέα Δια Βίου Μάθησης). Οι αποφάσεις αυτές συνιστούν υποβάθμιση της Δια Βίου Εκπαίδευσης από τον κατ’ εξοχήν φορέα υλοποίησής της. Παράλληλα, απαξιώνουν την ειδική εκπαίδευση και εμπειρία των εργαζομένων του Ι.Δ.ΕΚ.Ε., ενώ γιγαντώνουν ανώφελα τη μοριοδότηση της εμπειρίας στην Τυπική Εκπαίδευση, μη λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της Δια Βίου Μάθησης και την ανάγκη εξειδίκευσης σε αυτή»

Το αποτέλεσμα ήταν να έρθει μια μοριοδότηση που τα κάποια θετικά της στοιχεία, εξαφανίζονται κάτω από μια σειρά περίεργων αλλαγών που κατά τη γνώμη μου απαξιώνουν τα πτυχία και την επαγγελματική εμπειρία, ενώ ενισχύουν πέρα από κάθε λογική κάποια άλλα προσόντα:

-Το πτυχίο και οι γνώσεις υπολογιστή θεωρούνται προαπαιτούμενα και δεν μοριοδοτούνται!
-Αντιθέτως δίνονται υπερβολικά μόρια στο διδακτορικό και στα μεταπτυχιακά, ενώ η επιμόρφωση υποτιμάται. Στο συγκεκριμένο σημείο υπάρχει και «πονηρή» διάταξη που μετρά το ίδιο την επιμόρφωση από ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς.
-Παράλληλα θέτοντας «οροφή» 10 μορίων, αποθαρρύνουμε τους ανθρώπους που αντίθετα θα έπρεπε να τους παρακινούμε να επιμορφώνονται …Διά Βίου. Πώς καλούμε όλους τους πολίτες να παρακολουθούν τα τμήματά μας, όταν εμείς οι ίδιοι απαξιώνουμε τη Διά βίου Μάθηση; Για τη Γενική Γραμματεία κάποιος που έχει παρακολουθήσει επιμορφώσεις 500 ωρών, είναι ακριβώς το ίδιο με κάποιον που έχει παρακολουθήσει 1000 ώρες: Θα πάρουν ακριβώς τα ίδια μόρια!
-Την ίδια ένσταση έχω και για τη διδακτική και επαγγελματική εμπειρία που υπομοριοδοτούνται: 1 μόριο για κάθε εκατό ώρες (με μέγιστο τα 15) για τη διδακτική εμπειρία. Είτε έχετε διδάξει 1500 ώρες, είτε 3000 ώρες είσαστε το ίδιο για το ΙΔΕΚΕ!
-Χειρότερα ακόμη τα πράγματα για όσους έχουν επαγγελματική εμπειρία στην εκπαίδευση ή την κατάρτιση. Για κάθε χρόνο δουλειάς παίρνουν μόλις 3 μόρια (!). Μέγιστο εδώ είναι τα 25. Για να τα φτάσει πρέπει να δουλεύεις πάνω από 8 χρόνια στο συγκεκριμένο χώρο!
-Η αθλιότητα συνεχίζεται με το πλαφόν στη συγγραφή βιβλίων (που υπήρχε και παλιότερα) Μόλις 4 μόρια για συγγραφικό έργο: Δυο βιβλία, από δυο μόρια το καθένα! Αν κάποιος έχει πλούσιο συγγραφικό έργο, αυτό το ΙΔΕΚΕ το αφήνει παγερά αδιάφορο! Ακόμη μοριοδοτούνται μόνο τα βιβλία που αφορούν στην εκπαίδευση ενηλίκων ενώ υπάρχει σειρά θεμάτων που αφορούν στα έργα του ΙΔΕΚΕ και προφανώς οι συγγραφείς (πχ βιβλίων για οικονομία ή διοίκηση) τους δεν μοριοδοτούνται…
-Πλαφόν υπάρχει και στις δημοσιεύσεις (μόλις 3 μόρια) ενώ δεν γίνεται καμία πρόβλεψη για μοριοδότηση συμμετοχής σε επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες. Προφανώς η επιστημονική έρευνα των στελεχών αφήνει παγερά αδιάφορο το ΙΔΕΚΕ.
-Τελευταία, αλλά όχι έσχατη άφησα την υπερβολική μοριοδότηση των ανέργων. 10 ολόκληρα μόρια για έξι μήνες ανεργίας και ένα για κάθε επιπλέον μήνα, με όριο τα 15 μόρια! Δεν μπορεί στο όνομα της καταπολέμησης της ανεργίας να στελεχωθούν οι δομές του ΙΔΕΚΕ με ανθρώπους που μόνο προσόν τους θα είναι ότι δεν εργάζονται! Δεν θα ήταν πιο σωστό να υπάρχει μια ποσοστιαία προσαύξηση για όσους είναι άνεργοι με βάση όμως τα προσόντα τους;
-Τέλος ενώ στο θέμα των ανέργων δείχνεται υπερβολική… ευαισθησία, καμία αναφορά δεν γίνεται σε τρίτεκνους και πολύτεκνους που παλιότερα είχαν μια προσαύξηση 10% επί των μορίων τους.

Δίνοντας ένα παράδειγμα, θα συγκρίνω έναν υποψήφιο με διδακτορικό που είναι δέκα μήνες άνεργος με ένα στέλεχος εκπαίδευσης με μεταπτυχιακό και 4 χρόνια εμπειρίας στο χώρο.
Αν υποθέσουμε ότι δεν έχουν άλλα προσόντα, ο πρώτος θα συγκεντρώσει 44 μόρια (διδακτορικό + μεταπτυχιακό που πάντα πάνε μαζί: 30 μόρια, 6+4 μήνες άνεργος: 14 μόρια) και ο δεύτερος 22 μόρια (μεταπτυχιακό 10 μόρια, εμπειρία: 4 χρόνιαΧ 3 μόρια: 12). Ακόμη και αν το στέλεχος είχε διδακτορικό, πάλι θα έμενε έξω… 5 χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας στο αντικείμενο εξισώνονται με ένδεκα μήνες ανεργίας!

-Τέλος πολλοί επεσήμαναν στα θετικά της νέας μοριοδότησης την κατάργηση της συνέντευξης.

Κώστας Στοφόρος

ΥΓ. Πιο πάνω είναι κάποιες πρώτες σκέψεις. Πιστεύω πως είναι σωστό να ανταλλάξουμε απόψεις και να καταλήξουμε σε μια συγκεκριμένη πρόταση για το ζήτημα που αν την καταθέσουμε στην ηγεσία της Γραμματείας και του ΙΔΕΚΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου